کد مطلب:245379 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:312

مظهر جواد مطلق
مظهر جواد مطلق حضرت جواد الائمه علیه آلاف الثنا و التحیه است كه در مقام نورانیت با حقیقت محمدیه كه مظهر بسیط الحقیقه است از نور واحد است.

بسیط الحقیقه در نزد ما دو عنوان دارد یكی به عنوان اصلی و یكی به عنوان ظلی اما به عنوان اصلی مصداقش ذات كل الكمال احدی صمدی الوهی است كه بسیط الحقیقه و كل الكمالات الذاتیه و الصفاتیه و الفعلیه می باشد.

و اما به عنوان ظلی مصداقش حقیقت محمدیه و اوصیاء قدیسین آن حضرتند كه همه نور واحد و همه دارای ولایت كلیه مطلقه و همه دارای نفس كلیه الهیه می باشند و همه مصداق وجه الله و اسماء الله و همه مظاهر تامه اسماء حسنای الهیه و همه مجلای تام و اتم صفات علیای ربانیه اند، لقو لهم علیهم الصلوة و السلام: نحن والله الاسماء الحسنی التی لا یقبل الله من العباد عملا الا بمعرفتنا (از اصول كافی). و قیل عن لسانهم (ع):



ما جام جهان نمای ذاتیم

ما مظهر جمله ی صفاتیم



ما نسخه ی نامه ی الهیم

ما گنج طلسم كائناتیم



هم مظهر واجب الوجودیم

هم معنی جان ممكناتیم



هر چند كه مجمل دوكونیم

تفصیل جمیع مجملاتیم



برتر ز مكان و در مكانیم

بیرون ز جهات و در جهاتیم





[ صفحه 309]





ما هادی جمله ی علومیم

كشاف جمیع مشكلاتیم



بیمار و ضعیف را شفائیم

محبوس و نحیف را نجاتیم



گو مرده بیا كه روح بخشیم

گو تشنه بیا كه ما فراتیم



ای درد كشیده ی دوا جوی

از ما مگذر كه ما دواتیم



آری ایشانند كه مظهر علم خدایند ایشانند كه مظهر حلم خدایند ایشانند كه مظهر قدرت خدایند ایشانند كه مظهر جمال خدایند ایشانند كه مظهر جلال خدایند ایشانند كه مثل اعلای خدایند بحكم (و لله المثل الاعلی) در میان ایشان كه همه اختران فروزان ولایتند نهمین نیر برج امامت و ولایت حضرت جواد الائمه است كه مظهر تمام اسماء و صفات الهیه و مخصوصا مظهر جواد مطلق است و اسم مبارك او جواد است.



وصفیش جواد آمد وصفیش تقی كان شه

شد مظهر لطف و قهر سلطان دو عالم را



حضرت امام جواد علیه السلام تمام شئون كمالیه ولایت و امامت را از هر حیث و هر جهت واجد است.

حضرت امام جواد علیه السلام دارای جود لاهوتی است دارای جود جبروتی است دارای جود ملكوتی است دارای جود ناسوتی است.

حضرت امام جواد علیه السلام دارای جود ذاتی است دارای جود اشراقی است دارای جود علمی است دارای جود مالی است دارای جود جانی است.

حضرت جواد الائمه علیه الصلوة و السلام دارای تمام اقسام جود است.

اما آن حضرت دارای جود لاهوتی است چون مظهر تام اسم جواد است و عین



[ صفحه 310]



ثابت او در حضرت اسمائیه و مقام واحدیت كه از آن به عالم لاهوت تعبیر می شود در تحت تربیت اسم جواد مطلق تربیت و پرورش یافته و آنچه مقتضای این اسم است بفیض اقدس الوهی در عالم لاهوت به آن حضرت عطا شده است.

و اما آن حضرت دارای جود جبروتی است چون مقام نورانیت او صادر نخستین و اولین جلوه ی رب العالمین است و نور وجود او با حقیقت محمدیه كه صادر اول و مخلوق اول است یكی است و به حكم اتحاد معنوی نور آن حضرت با نور حضرت ختمی مرتبت و صادر اول سبق سرمدی و رتبه ای و شرفی دارد بر قاطبه مخلوقات و كافه موجودات و در واقع نظام خلقت بطفیل وجود او ایجاد شده به حكم، لولاك لما خلقت الافلاك (حدیث قدسی).



توئی شاه و همه افلاك خیلند

همه عالم تو را یكسر طفیلند



توئی شمع شب افروز انبیا را

توئی درّ دل افروز اولیا را



شمس ولایت كلیه مطلقه است كه از مشرق ازل تابش نموده و ارض عالم امكان و صفحه جهان را به نور وجودش روشن كرده است.



آفتاب وجود كرد اشراق

نور او سر بسر گرفت آفاق



آنچه اول شد پدید از جیب غیب

بود نور پاك او بی هیچ ریب



بعد از آن، آن نور مطلق زد علم

گشت عرش و كرسی و لوح و قلم



یك علم از نور پاكش عالم است

یك علم ذریت است و آدم است





[ صفحه 311]





همچو شبنم آمدند از بحر جود

خلق عالم از طفیلش در وجود



مظهر جود خدای ذوالجلال

خود جواد آمد ز حق اندر مثال



و اما اینكه حضرت امام جواد علیه السلام دارای جود ملكوتی است به لحاظ این است كه روح اعظم ولایتی و نفس كلیه الهیه آن حضرت اصل تمام ارواح و نفوس است و ارواح و نفوس همه فروع و اشعه و اضواء و ذرات شمس ولایت كلیه و پرتو روح پر فتوح اعظم ولایتی آن حضرتند و قیل عن لسانه علیه السلام:



و من مطلعی النور البسیط كلمعة

و من مشرعی البحر المحیط كقطرة



بحر محیط رشحه ای از نور فائضم

نور بسیط لمعه ای از نور زاهرم



خورشید آسمان ظهورم عجب مدار

ذرات كائنات اگر گشت مظهرم



ارواح قدس چیست نمو دار معنیم

اشباح انس چیست نگهدار پیكرم



از عرش تا به فرش همه ذره ای بود

از نور آفتاب ضمیر منورم



و اما جود ناسوتی حضرت امام جواد علیه السلام بلحاظ این است كه تمام عالم ناسوت و آنچه در آن است همه ریزه خوار سفره ی گسترده جود و احسان و كرم نامتناهی جواد الائمه می باشند باذن الله تعالی چه آن حضرت از جهت مقام ولایت و امامت واسطه فیض وجود خدا نسبت به كل مخلوقات عالم ناسوت است بلكه از آن جهت كه فاعل ما به الوجود و رابط بین واجب و ممكن و رابط بین قدیم و حادث است جمیع ممكنات از مبدعات و منشآت و مكونات



[ صفحه 312]



از فیض وجود آن مظهر جواد علی الاطلاق بهره ور و همه موجودات علی الاطلاق از جود و فیض او مستفیض و مستفیدند.



جود ذاتی او ز سر قدم

بر حدوث دو كون علت شد



البته حق تعالی و مبدء اعلی خود فاعل ما منه الوجود است چه (لا موثر فی الوجود الا الله) اما مقام ولایت باذن الله كه اذن تكوینی است فاعل ما به الوجود است .

و منشاء آفرینش و علت مستقله در خلقت كل اشیاء و قاطبه ممكنات خود ذات یكتای صمدی الوهی است و نظام ایجاد علی الاطلاق به تجلی اسم جواد ایجاد گردیده است اما جود اشراقی و علمی و مالی و جانی امام جواد علیه الصلوة و السلام برای كسی كه عارف بحق آن بزرگوار است واضح و روشن و آشكار است.

آن اشراقات و تجلیات علمی آن حضرت، آن جود و سخاوت و بذل و بخشش مالی آن حضرت، آن جود جانی آن حضرت كه جانش را فدای دین خدا نموده است هر یك برهان بلكه بطور شهود و عیان حاكی است كه آن بزرگوار واجد تمام اقسام جود بوده و برهان ساطع و دلیل قاطع است بر اینكه حضرت جواد الائمه مظهر جواد مطلق است و هو المطلوب .



[ صفحه 313]